Stockholm allmänt

40 år sedan ockupationen av Mullvaden

2018-09-20 07:35 #0 av: Jimmy.L

Ockupationen av kvarteret Mullvaden på Södermalm engagerade tusentals människor i Stockholm och varade i nästan elva månader. In i det sista kämpade ockupanterna för att stoppa beslutet om rivning av hyreshusen på Krukmakarkagatan. SVT har grävt i arkivet och sammanfattat de mest intensiva dagarna. Dagar som slutade med att Stockholmspolisen med våld tvingades slå sig igenom barrikaderna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ockupationen-av-krukmakargatan-svt-blickar-tillbaka-40-ar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-20 19:46 #1 av: GIKmio

Jag tror jag har hört talats om detta. Annars är det almarna i Kungsträdgården jag hört mest talats om.. Bra att folk tar kamp emot rivningar och förstörelse av det gamla fina..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-20 20:03 #2 av: Jimmy.L

Husen revs tillslut. Almarna blev ju kvar men togs ner senare.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.