Övrigt

Den ombesjungna staden

2018-12-06 11:22 #0 av: Göstage

Stockholm är inte bara vår huvudstad - den är nog med bred marginal den mest besjungna staden i norden, så varför inte en tråd med stadens musik? Det känns rätt bra med "Sakta vi gå genom stan"  med sång av Monica Zetterlund och Beppe Wolgers fina text som introduktion, och med nostalgiska filmbilder på köpet.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-06 11:28 #1 av: Jimmy.L

Härlig musikvideo. Tummen upp

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-12-06 11:29 #2 av: Göstage

Letade vid något tillfälle efter Pierre Isacssons "Genom gatorna på Söder" på YouTube när jag hittade en helt annan låt som jag tycker gör sig bra här.

Anmäl
2018-12-06 11:33 #3 av: Göstage

Har nyligen sett TV-serien om de bostadslösa i Stockholm, och där var det en av gubbarna på gatan som hyllade "Min stad" med Frida Hyvönen. Nu gillar jag också den! (Eftersom det är en musiklänk utan video får det räcka med en länk.)

https://www.youtube.com/watch?v=2hqe1K8Y110

Anmäl
2018-12-06 11:42 #4 av: Göstage

"Nu blåser vi ut ljusen, stolta stad" med Lasse Tenander - fortfarande en av mina favoritlåtar, alla kategorier!

Anmäl
2018-12-06 11:46 #5 av: Göstage

Välkänd för alla svenskar, oavsett om man gillar allsång eller ej: Lasse Berghagens "Stockholm i mitt hjärta".

Anmäl
2018-12-06 12:08 #6 av: Göstage

#4 "Stolta stad" ja - klart att man kommer att tänka på den här! En annan tid, samma stad - men ändå inte...

https://www.youtube.com/watch?v=Z9MN2Jm86AM

Anmäl
2018-12-06 12:13 #7 av: Göstage

En annan stor Stockholmsskildrare var förstås Evert Taube. Här är "Fritjof Anderssons paradmarsch" tolkad av en annan av våra stora. (Filmen är lite suddig, men intressant!)

Anmäl
2018-12-06 14:23 #8 av: Göstage

En låt speciellt för alla kisar och bönor - "Balladen om Eken" av Ruben Nilsson. Fred Åkerström sjunger.

Anmäl
2018-12-06 17:17 #9 av: Göstage

"Dear Old Stockholm" med Chet Baker och Stan Getz. Men är det inte...Funderar

Anmäl
2018-12-06 17:18 #10 av: Göstage

#9 Jovisst! Får idé

Här finns det många låtar  om vår kära huvudstad att botanisera bland.

Anmäl
2018-12-06 17:44 #11 av: Jimmy.L

Kul att se äldre bilder med musiken till.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-12-06 18:01 #12 av: Göstage

#11 Ja, det finns en del att ösa ur - kul med den typen av kreativitet!Tummen upp

Anmäl
2018-12-06 18:07 #13 av: Göstage

En gammal goding: "Stockholm" med Orup.

"Stockholm har blivit kallt" sjöng han redan då - så sett har det inte blivit varmare...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.