Annons:
Etikettövrigt
Läst 1075 ggr
Niklas
2020-02-20 08:59

Hälften av Sveriges elbilar i Stockholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är kanske inte så konstigt eftersom laddbara bilar förutsätter laddplatser. Dem finns det flest av i tätorterna. Fast så mycket som hälften hade jag inte gissat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Jimmy.L]
2020-02-20 09:12
#1

Tycks vara populära i sthlm, fast man har ju från Stockholms Stad satsat mycket på laddstolpar. När jag besökte Etnografiska museet såg jag dom byggt laddstolpar framför Tekniska museet och samtliga platser var upptagen av elbilar som laddades.

[Hayabusa]
2020-02-20 09:14
#2

Jag är inte förvånad. En faktor som påverkar är ekonomi och i Stockholm råder det ständig högkonjunktur.  Två timmar bort finner du Fagersta kommun, där hittar troligen inte så många elbilar. Av samma anledning, fast tvärtom.

[Jimmy.L]
2020-02-20 09:18
#3

Hårdare miljökrav tror även jag har gjort att stockholmare byter till elbil, dom nya miljözonerna som ska införas kommer säkert öka antal elbilar i Sthlm.

[Hayabusa]
2020-02-20 09:35
#4

Elbilarna är dyrare i inköp, en Nissan Leaf är dubbelt så dyr som en Nissan Micra. Gärna elbil - men den ska betalas. Där tror jag att köpkraften i Stockholm gör en skillnad. Men det finns säkert fler faktorer som spelar in.

Niklas
2020-02-20 14:24
#5

Jag tror också det beror på att många stockholmare åker sträckor som passar bra för elbilar. #4: De undersökningar jag har läst säger att elbilar visserligen är dyrare i inköp men under sitt liv blir de vinnare tack vare lägre driftkostnader och lägre underhållskostnader. När energikostnaden sjunker från kanske 8 till ett par kronor per mil kan det handla om ganska mycket pengar under ett år. Fast visst, initialt behöver man så klart ha råd med kostnaden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-20 14:48
#6

#5 En Nissan Micra kostar c:a 200.000,- SEK mindre än Nissan Leaf. Du kommer rätt långt för den summan - vad det gäller såväl drift som service m.m.  Ponera att det är 8;- kr för Micran och 0;- kr för Leaf så skulle det räcka för 25.000 mil.  Kan tänka att man bytt bort den innan dess :)

Annons:
[[eskils_]]
2020-02-20 14:53
#7

Är inte så insatt, men läste att elbilarna är miljövänliga i drift, men att deras batterier ger stora skador på miljön när de kasseras pga tungmetaller o dyl. Något att tänka på kanske. Hoppas man finner en lösning på detta.

[Hayabusa]
2020-02-20 14:58
#8

#7 Samt att batteritillverkningen inte är så klimatvänlig den heller. Finns en hel del aspekter att ta ställning till när det gäller elektrifiering.  

PS Nej, jag hatar inte elbilar :)

Niklas
2020-02-20 15:34
#9

#6: För mig hade valet inte stått mellan Micra och Leaf. Den ena är en billig småbil med 100 hästkrafter, plåtfälgar, trumbromsar bak och den andra en mellanstor elbil med 150 hästar, skivbromsar runtom, aluminiumfälgar, klimatanläggning, navigator och en massa annat lull-lull. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-20 16:06
#10

#9 Nja…det stämmer väl ändå inte?

[Hayabusa]
2020-02-20 16:25
#11

Vill nog påstå att såväl Micra som Leaf är i samma storleksklass. Även om du går upp till den snäppet större Nissan Qashqai Acenta så skiljer det 170.000,- kr till det billigaste utförandet av Leaf. 

170.000 = 21.250 mil (vid en diff på "bränsle" av 8,- kr)

Räknar vi ett snitt på 3.000 mil om året (det är ganska mycket) så blir det trots allt 7 års körning.

Niklas
2020-02-21 14:44
#12

#10: Vilket av det stämmer inte? #11: Okej, men Nissan själva påstår att Micra är en småbil och Leaf är en mellanklassbil. Leaf är en halvmeter längre. Det är rätt mycket på en personbil. Qashqai är en bättre jämförelse. De är nästan lika långa, har ungefär samma lastutrymme och utrustning. För att få jämförelsen mer lik verkligheten behöver du ta hänsyn till miljöbilspremien du får när du köper elbil. Den är för närvarande 60.000 kronor när du köper ny bil. I den här kanadensiska jämförelsen har el- respektive bensin-drivna versioner av Volkswagen Golf och Kia Soul använts. Fyra bilar i var och en av Kanadas tio provinser. De har tagit reda på genomsnittshushållens årliga körsträckor och genomsnittliga bränslepriser i nära realtid. Elbilsägare sparade i genomsnitt 47 procent av underhållskostnaderna för bensinbilar. Bromsar, lampor, service, med mera. Försäkringar har inte tagits med av brist på data. Totalt sparade batteribilarna drygt 70 procent av kostnaderna, inklusive energi, för bensinbilarna varje år. Jag har sett andra jämförelser som kommer till liknande slutsatser. https://www.2degreesinstitute.org/reports/comparing_fuel_and_maintenance_costs_of_electric_and_gas_powered_vehicles_in_canada.pdf


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-21 15:34
#13

#12 Nissan Micra , enligt Nissan:

- 3 års fri service - **värde 9.400 kr*
**- IG-T 100 hk bensin, från 0,57 lit/mil blandad körning (WLTP)
- Modern Black/Grey tygklädsel
- ACC - klimatanläggning
- Apple Car Play
- 7'' Display Audio, 4 högt. radio, MP3, AUX & Bluetooth
- 5'' Avancerad Drive Assist HD-skärm - kombiinstrument
- Farthållare och hastighetsbegränsare
- D-format ratt med funktionsreglage
- Intelligent autobroms
- Helljus-assistans
- Intelligent filbytesvarnare
- Identifiering av vägskyltar
- 16'' lättmetallfälgar
- Intelligent kaross- och spårkontroll
- Elfönsterhissar fram och bak
- 6 krockkuddar, ABS, ESP, ISOFIX mm.

*3 års fri service ingår endast vid teckande av finansiering via Nissan Finans

Nissan MICRA IG-T 100 Acenta Comfort Pack 171.390 kr (ord. pris 176.650 kr)

Annons:
[Hayabusa]
2020-02-21 16:17
#14

#12 Provkörde själv ett par Nissan förra året (inte köp till mig själv), bl a Micra och Leaf. Micran är mindre än Leaf, men så mkt skiljer det inte. 

Hjulbas: 2525 resp 2700

Lastutrymmet är något större i Leaf, men inte där heller något stor skillnad. Micra är en liten bil som jag skulle kunna tänka mig för korta sträckor i vardagen. Leaf är inte en "mellanklassbil" i min värld, dit räknar jag BMW 3-serie, Audi A4 m fl.  Leaf är som en VW Golf ungefär. 

Är osäker på om Leaf har klimatanläggning? Vill minnas att den inte har det, men kan ha fel. 

Miljöbilspremien spelar in, det är korrekt. Hur den se´n kommer att se ut framöver, det återstår att se, det är ju en politisk fråga.

 Men tar vi exemplet med Qashqai och Leaf, och tar hänsyn till "elbilsrabatt", så blir skillnaden 130.000,- kr (baserat på "från-pris"). Vilket då, enligt tidigare sätt att räkna, ger 16.250 mil. I realiteten är ju elbilen inte heller den gratis i drift och frågan är efter hur många år ett "break-even" mellan dem kommer?  

Missförstå mig rätt - jag ogillar inte elbilar. Inte alls! Däremot är jag inte övertygad om dess förträfflighet eller att de är en lösning på "bilfrågan". Inte än - men utvecklingen går framåt och dagens Leaf är klart mkt bättre än föregångaren. Men även med "elbilsbonus" så kostar det en slant för en bil som trots allt är relativt liten.  Vilket enligt min mening är svaret på varför andelen elbilar (av den totala mängden i Sverige) är så stor. Skulle man ta fram en statistik på exklusiva/dyra bilar så skulle troligen även här Stockholm ha en hög andel.  

Undersökningen får jag ta och läsa när andan faller på och tid finnes :)

Niklas
2020-02-21 20:28
#15

Leaf har klimatanläggning. Jag tittade innan jag skrev det. Jag tror det är en förutsättning för låg elförbrukning. Den har även eluppvärmda säten bak och fram, samt elvärmd ratt, massor av körassistenter och annat bekvämt. Det är bra för dig om du inte upplever skillnaden mellan de två bilarna för det sparar du pengar på. 🙂 Varför väljer du att jämföra hjulbasen i stället för utrymme eller längd? Micra är 10 till 20 cm kortare än VW Polo och 40 cm kortare än VW Golf. Mellan Golf och Leaf skiljer det ungefär 10 cm i längd. En annan jämförelse jag läste kom fram till att break-even var fyra år på de bilar de jämförde där. För min del behöver du inte läsa undersökningen över huvud taget. Jag läste den för att ha något i ryggen när jag skrev.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-22 00:04
#16

#15 Nej, klimatanläggningen är inte en förutsättning för låg förbrukning - det är det motsatta dvs använder man klimatanläggningen så går det åt mer energi = lägre räckvidd. Det är samma sak för en bil som går på bensin/diesel, använder du klimatanläggningen så ökar bränsleförbrukningen, beroende på hur hårt den får jobba.. En riktigt varm dag med AC´n ställd på 20 grader gör skillnad.

Hjulbas och spårvidd är parametrar som styr mer än längd och bredd.

Niklas
2020-02-22 11:21
#17

#16: Hur många tror du ser det som ett alternativ att ha växelvarmt i bilen? Elbilar har ingen naturlig värmekälla. 🙂 Jag vet att klimatanläggningen drar mer, men jag tänker att bilen själv är bättre på att hålla rätt temperatur än vad vi människor är. När vi ställer temperaturen med reglage blir det lite för varmt eller lite för kallt, medan elektroniken i bilen kan hålla en konstant temperatur. Ungefär som med automatväxellåda som i regel gör ett bättre jobb än vi människor när det gäller att hålla ner förbrukningen. Det är också vanligt att ekonomikörläget på elbilar håller temperaturen på ett minimum för att maximera körsträckan. Vissa bilar arbetar med upplevd temperatur, där även luftflöden tas med i beräkningen för att hålla en behaglig temperatur.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-22 13:20
#18

#17 Du frågar, med andra ord:

Har jag insett fördelarna med en automatiskt reglerad/kontrollerad klimatanläggning i en bil?

Svar: Absolut, jag kan inte minnas att jag argumenterat mot en sådan apparatur. 

Det är idag väldigt vanligt förekommande på bilar i Sverige, ungefär som värme i stolen. Vill minnas att det någon gång under 90-talets första hälft blev vanligt med ACC. Liksom en rad andra "finesser" som elhissar, servostyrning, farthållare m.m. Det som tidigare varit dyra tillägg främst avsedda för de lite dyrare bilmodellerna blev nu mer och mer standard. Men, det är kanske en helt annan diskussion… :)

Niklas
2020-02-22 15:40
#19

Vad jag undrade var snarare om du är säker på att klimatanläggning förbrukar mer energi än en AC utan klimatanläggning. Det var väl det vi diskuterade?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-22 16:09
#20

#19 Om det var det vi diskuterade? Inte enligt min mening.  Utan att ha fakta på handen så vill jag påstå att ACC är totalt dominerade över AC - där ACC givetvis är ett bättre system. Med andra ord - i stort sett samtliga nyproducerade bilar (åtminstone diesel/bensin) som säljs med en klimatanläggning = ACC. Inte AC. 

Vad vi lägger i ordet "klimatanläggnings" betydelse idag är en apparatur som kyler och avfuktar luften samt reglerar temperatur till en angiven nivå. Kort och gott en ACC.  

Går vi tillbaka till 80-talet så var en 100% analog reglering av värme/kyla det som gällde i Sverige. Vilket innebar att en riktigt varm dag så blåste det inte särdeles kallt från utsläppen i panelen :) Det var som ett ventilerat värmesystem. 

Om jag förstått det korrekt så bygger Nissan Leaf´s värmesystem på värmepumpsteknik och går därför inte att direkt jämföra med en ACC. Det är system som bygger på olika teknik, helt enkelt.

Annons:
[Hayabusa]
2020-02-23 10:44
#21

#15: " Det är bra för dig om du inte upplever skillnaden mellan de två bilarna för det sparar du pengar på."

Visst är det två olika bilar, men det hindrar inte att Micra kan vara ett alternativ till Leaf. Jag utgår från behov och i det fallet skulle absolut Micran kunna fylla mitt behov av fordon. Småbilarna har kommit långt och Micran överraskade positivt. Leaf är intressant, att köra en elbil är på många sätt en annan upplevelse. Samma, men ändå olika. Så - jo, jag har förmåga att "uppleva skillnaden" men även förmåga att väga "för & emot". 

Vad det gäller utrustningsnivån på Micran så är den väl tilltagen. Inte "plåtfälgar, trumbromsar bak". Micran har skivbroms runt om och även aluminiumfälgar.  Se #13 - specifikationen på utrustning är riklig, även diverse körassistans finns. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tillbaka till trådens ursprungliga frågeställning. Det hade varit intressant att se en mer detaljerad struktur avseende fabrikat, modell etc. Är det övervägande Tesla eller de mindre kostsamma som dominerar?

Niklas
2020-02-25 12:00
#22

#20: Jag är med på skillnaden mellan AC och ACC. Och vilken av ACC och AC anser du har bäst förutsättningar att hålla ”rätt” temperatur till lägst kostnad i en bil?

Brukar inte AC bygga på värmepumpsteknik? Det har jag alltid trott. Som ett kylskåp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2020-02-25 12:34
#23

#21: Du har rätt, Micra har aluminiumfälgar och skivbromsar nu. Jag hade tittat i en utrustningslista från 2017. Då hade Visia och Acenta plåtfälgar.

Menar du vilka modeller av elbilar som är vanligast i Sverige? Det finns det i så fall mycket statistik om. Jag kan ta fram.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-25 12:38
#24

#22 AC är den äldre typen som är ersatt av ACC. Som jag tidigare redan skrivit så håller jag ACC som det bättre system. Skulle tro att det råder konsensus om det. 

"Det är idag väldigt vanligt förekommande på bilar i Sverige, ungefär som värme i stolen. Vill minnas att det någon gång under 90-talets första hälft blev vanligt med ACC. "

Säljs det ens, idag, en bil med AC? Har svårt att tro det.

Nissan Leaf har en klimatanläggning som de själv beskriver som unik:

 " Nissan LEAF is the first mass-produced vehicle in the world to employ a heat-pump cabin heater."

Källa: https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/heat_pump_cabin_heater.html

Men, visst - värmepumpsteknik ligger till grund för diverse kylanläggningar mm.  Hur Leaf´s klimatanläggning står sig mot en diesel/bensin-bil med ACC, det kan jag personligen inte svara på. Min testkörning av Leaf var alltför kort för det. 

För att haka på trådens ämne - vilken uppfattning har du här?

"Tillbaka till trådens ursprungliga frågeställning. Det hade varit intressant att se en mer detaljerad struktur avseende fabrikat, modell etc. Är det övervägande Tesla eller de mindre kostsamma som dominerar?"

Niklas
2020-02-25 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Den här bilden, från www.elbilsstatistik.se visar hur fördelningen av eldrivna bilar ser ut nu. Renault Zoe är störst och Tesla Model S tvåa. Tesla förmodligen därför att de var tidigt ute.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2020-02-25 12:53
#26

#24: Undrar när Nissan började med värmepump i Leaf. Det trodde jag nämligen att de flesta elbilar använde. Det är väl ingen som använder direktverkande el?

När det gäller din sista fråga har jag ingen uppfattning, annan än vad statistiken säger.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-25 12:58
#27

#26 Bra fråga, men ska man tro på vad Nissan skriver så var de "först på bollen". Direktverkande el har jag svårt att tro att används. Möjligen då bilen är uppkopplad mot elnätet?

Annons:
Niklas
2020-02-25 16:00
#28

#27: Nej, varför skulle man använda direktverkande el när den laddas? Det skulle både kräva ytterligare en komponent i bilen och fördyra uppvärmningen med elnäts-el. 😀 Det kan jag inte tänka mig att någon bil gör.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-25 16:11
#29

#28 Nja, jag tänker som så att - vid laddning över natten, om det är kallt ute, så kan en värmare gå in en stund innan man ska använda bilen. Så den är uppvärmd innan avfärd. Ev. programmera så  att fläktarna går igång så rutor blir avfrostad och fria från imma. 

Den funktionen är ju inte unik och skulle förmodligen kunna funka på en elbil också.

Niklas
2020-02-25 16:30
#30

Hmm, men varför ha en till värmare när det redan finns en värmepump som gör det billigare. Vår bil är varm och frostfri varje vardag klockan 07.30. Det är precis vad du beskriver. Vill vi åka någon annan tid är det bara att starta värmningen från mobilen. Fem minuter brukar räcka. I förra bilen (diesel) behövdes ofta längre tid för att få bilen körbar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2020-02-25 16:59
#31

#30 Jag utryckte mig nog lite vagt. Med värmare menas givetvis det befintliga värmepaket. Min tanke är att då bilen är uppkopplad mot elnätet borde det vara vettigt att värmepumpen då får sin energi från elnätet och inte från bilens batteri. Och nej - det är inte direktverkande el typ som en elradiator i en bostad. Jag kunde utryckt mig tydligare.

Upp till toppen
Annons: