Södermalms sjöar
Visste du att Södermalm har haft flera sjöar? Fatbursgatan och Fatbursparken har du kanske hört talas om. De ligger där sjön Fatburen låg, mellan Björngårdsgatan och Skaraborgsgatan i höjd med Tjärhovsgatan. Det sista av Fatburssjön fylldes igen i mitten av 1800-talet.
Zinkensdamm är för många en idrottsplats eller en tunnelbanestation. Namnet kommer från de karp-dammar som anlades där på 1600-talet av generaltullförvaltare Wilhelm Böös Drakenhielm. ”Zinken” kommer från Frantz Zinck som inte verkade ha med dammarna att göra men som bodde på malmgården under en kort period.
På Bildkartan finns något hundratal historiska kartor över bland annat Stockholm. Den här visar Stockholms innerstad, inklusive malmarna i början av 1800-talet:
» Stockholmskarta från 1818 - Bildkartan
Kartorna kommer från bland annat Lantmäteriets arkiv. Jag har ”restaurerat” dem så att de är lite trevligare att titta på. 🙂
- Redigerat 2025-04-04 12:37 av Niklas
Tittade runt på bilder från Stockholm på sajten. En sak som slår mig är att allt ser så skitigt och sotigt ut. Funderar på om det är dåliga kameror som gör det, eller om det faktiskt var mer slitet, smutsigt och sotigt för att man främst använde ved, kol och olja för all energi och uppvärmning.
Mvh // Johan
Jag tror mer på att det faktiskt var så. Kamerorna då var ofta ganska bra och hade hög upplösning.