Turism

Stadshustornet

2018-09-20 09:23 #0 av: Jimmy.L

Stadshustornet har öppet maj till september med olika tider för uppstigning, biljetter till tornet köps på plats.

Tänk på det är många trappor upp.

Ta hissen den går halvägsupp.

Begränsad tid har man i tornet.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-20 18:25 #1 av: GIKmio

Jag har aldrig varit inne i stadshuset. Bara varit utanför. En fin plats att besöka för oss som inte är vana storstadens trafik och rus. 

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-20 18:47 #2 av: Jimmy.L

Får erkänna att jag bara har varit i tornet, men ska ta och gå en visning en dag. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-09-21 07:19 #3 av: VSK

För mig så är detta mest känt från Jönssonligan (men då byggt i studio samt med klockan monterad. 

Hur hög är byggnaden? 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2018-09-21 07:24 #4 av: Jimmy.L

106 meter högt, finns även statyer inne i tornet när man kliver av hissen halvvägs upp.

Anmäl
2018-09-21 07:27 #5 av: VSK

Oj jäsiken. Det är högt för att vara så gammal byggnad och i Sverige. Häftigt med statyerna. Varför denna kupol? 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2018-09-21 07:35 #6 av: Jimmy.L

Det är ett schakt som löper ända upp i tornet, det var tänkt att finna en stor staty i tornet av Sankt Eriksstatyn men den var för tung för en kran så det blev en gipsmodell i tornmuseet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.